Friday, February 21, 2014

GnuCash - Troškovi na kreditnoj kartici

Vođenje troškova koje se ostvaruju putem kreditne kartice se ispostavilo kao najzahtjevnije. Postoji više načina na koji se to može obaviti, ali ja sam se u konačnici odlučio za detaljniji način, tj. onaj koji omogućava detaljnije vođenje troškova. Komplikaciju predstavlja činjenica kako nije moguće voditi troškove u različitim valutama unutar jedno računa (odnosno stavke kako sam ponekad pisao), bar ja ne znam kako bi to učinio. U tom smislu, odlučio sam se za zasebno vođenje evidencije kunskih te troškova u eurima.

Stvaranje računa

Dakle, kao prvi korak je kreirati račune, odnosno stavke, za kreditne kartice. To je relativno jednostavno, treba kliknuti na desnu tipku miša negdje unutar prozora s računima/stavkama te odabrati opciju New Account... i u prozoru koji se pojavi ispuniti polja na način prikazan sljedećom slikom:


Pod naziv je upisano Kreditne kartice, označena je opcija Placeholder što znači da se radi samo o računu koji sadrži druge račune ali neće u njemu moći biti upisivane stavke. Pod tip računa (Account Type) označeno je Credit Card i konačno, pod Parent Account, je označeno da se radi o novom vršnom računu. Sada je potrebno kreirati pojedine račune za Kunske troškove te troškove u Eurima. Opet je potrebno kliknuti na desnu tipku miša i odabrati opciju New Account... te potom ispuniti podatke kako je to prikazano na sljedećoj slici:



Ovim se stvara račun za MasterCard koji dolazi na naplatu u kunama. Primjetite kako je odabran tip računa Credit Card te je postavljen unutar stavke Kreditne kartice. Slično je i za Eure:



S tim da je u ovom slučaju odabrana valuta EUR (Euro).

Konačno stanje je prikazano sljedećom slikom:



Upisivanje troškova

Pretpostavimo kako smo s kreditnom karticom platili gorivo koje nas je koštalo 400Kn te je kupljeno na dan 29.11.2013. Dodatno, dana 4.12.2013. bili smo u nabavci te smo kupili hrane za 200kn. Te dvije stavke bi upisali pod račun MasterCard - Kunski troškovi na sljedeći način:



Primjetite kako je u koloni Transfer upisano na što se odnosi trošak. Dakle, kada sam kupio gorivo i platio ga kreditnom karticom, stavio sam da se radi o trošku za gorivo. Takav način upisivanja vezan je uz moju odluku kako želim voditi detaljne troškove kreditne kartice, tj. na ŠTO su novci potrošeni, a ne samo koliko je potrošeno. Kao zadnju stvar, primjetite da se trošak upisuje u kolonu Charge.

Upisivanje deviznih troškova je gotovo identično, jedino što se troškovi ne upisuju u kunama već u Eurima.

Naplata troškova

Kada vam banka konačno obračuna troškove i izvrši plaćanje onda je potrebno provesti postupak "rekonsilijacije" (ili kako god se to već zove u bankarskim krugovima). Naime, novci se povlače s vašeg tekućeg računa (ili ih uplaćujete u banci) te je potrebno obaviti tu transakciju. To se obavlja na sljedeći način

Prvo, kliknite desnom tipkom na račun kreditne kartice za koju je došla naplata. Pretpostavimo da je to kunski MasterCard. Na desni klik, otvorit će se izbornik unutar kojega je potrebno odabrati opciju Reconcile:




Kada odaberete tu opciju otvara se novi prozor. Unutar njega potrebno je odrediti datum kada se vrši naplata (ili obračun troškova) te suma koja je do trenutka obračuna učinjena:


U mom slučaju, odabrao sam datum 20.12.2013 jer na taj dan je stigla naplata te mi je sam GnuCash odredio da sam do tog trenutka napravio trošak od 600Kn. Ovom prilikom treba reći kako postoji razlika između datuma kada se vrši obračun (recimo, meni je to 10. u mjesecu) i datuma kada se vrši plaćanje (to je 20. u mjesecu). Ako ste upisali pod "Statement Date" datum plaćanja, a između datuma plaćanja i formiranja obavijesti je bilo troškova, oni će greškom također biti uključeni u naplatu. Dakle, pripazite na to. Možda je ipak najbolje upisivati datum formiranja troška, a ne kako sam ja napravio datum naplate.

Nakon što potvrdite informacije o datumu obračuna te konačne sume pritiskom na OK, otvara se novi prozor unutar kojega trebate odabreti koje sve stavke dolaze na plaćanje:


Ono što trebate učiniti je u desnom dijelu odabrati stavke koje se naplaćuju. Primjetite da svaka stavka, na kraju, ima kolonu R. To su "checkboxovi" koje treba selektirati. To morate napraviti tako da na kraju pokrijete sav trošak koji dolazi na naplatu, dakle svih 600kn. Razlika, koliko je još preostalo, navedena je u donjem desnom kutu, u retku "Difference". U našem slučaju, treba odabrati sve stavke, međutim, ako je nakon formiranja obavijesti bilo novih troškova, onda naravno nećete te nove troškove odabirati. Kada ste napravili odabri, stanje je sljedeće:


Primjetite dvije stvari. Prvo, razlika je 0 jer smo pokrili svu sumu koja dolazi na naplatu, i drugo, zelena tipka u traci s alatima je sada omogućena. Naime, tu zelenu tipku treba odabrati kako bi se nastavilo u sljedeći, i zadnji, korak:


U zadnjem koraku treba odabrati odakle se pokrivaju troškovi koji su načinjeni na kreditnoj kartici. U mom slučaju, troškovi se pokrivaju s tekućeg računa pa sam ja odabrao u polju "Transfer From" tekući račun, dok sam u polju "Transfer To" odabrao kunski kreditni račun. Klikom na OK, obavlja se transakcija, i cijeli postupak je završen. Sada situacija izgleda ovako:


Drugim riječima, na kunskom MasterCardu nemam nepodmirenih troškova, dok mi je tekući račun "tanji" za 600kn.

No comments:

About Me

scientist, consultant, security specialist, networking guy, system administrator, philosopher ;)

Blog Archive